Nieuwe business en distributiemodellen van autofabrikanten
Februari 2022 | KPMG in opdracht van BOVAG
Fabrikanten heroverwegen hun business- en distributiemodellen. Dealers worden geconfronteerd met nieuwe distributiemodellen of worden agent. De verwachting is dat in 2030 minder dan een derde van de verkopen via franchisers lopen. Verdiensten uit onderhoud en reparaties zullen afnemen door OTA (over-the-air) en elektrische voertuigen. Bedrijven moeten zich bewust zijn van de rol en positie die ze nu hebben en de positie die ze in de toekomst willen invullen.
BOVAG voorziet een omzetdaling van 11% in aftersales
De meeste fabrikanten positioneren zich steeds meer als regisseur voor producten en diensten aan de klant, blijkt uit analyse van de business- en verdienmodellen van autofabrikanten door KPMG in opdracht van BOVAG. De ontwikkelingen bij fabrikanten hebben grote invloed op de activiteiten van zowel dealers als onafhankelijke autobedrijven. We lichten de belangrijkste gevolgen toe.
Minder onderhoud
De bruto omzet in nieuwverkoop tot 2030 zal door de nieuwe distributievormen dalen met 36%. Superretailers zijn in opkomst en autofabrikanten gaan steeds meer rechtstreeks aan consumenten verkopen. Dit leidt tot een overcapaciteit in aantal vestigingen van 45% en voor werkplaatsen tot een overcapaciteit van 36%. Bovendien voorziet BOVAG een daling van 11% omzet in reparatie en onderhoud. Vooral door lage marges op EV’s maar ook door OTA: een groot deel van de software-updates en preventief onderhoud kan op afstand worden uitgevoerd door de fabrikant.
Impact EV’s op aftersales
Het sterk groeiende aandeel van elektrische voertuigen (EV) heeft een negatieve impact op de aftersalesmarkt. Een EV heeft gezien het beperktere aantal onderdelen een stuk minder aftersaleskosten dan een auto met een verbrandingsmotor (ICE). De mechanische onderdelen op een EV zijn daarnaast ook niet te vergelijken met onderdelen op een ICE. Dit betekent dat de serviceprocessen in de toekomst moeten veranderen.
Hoeveelheid bewegende onderdelen van een ICE vs. EV in de aandrijflijn.
Omscholing noodzakelijk
Auto-onderdelen worden duurder door de complexere technologie. Het werk dat komt kijken bij de mechanische onderdelen van een EV zijn van een andere aard dan bij ICE. Hiervoor zal een omscholing van medewerkers moeten plaatsvinden.
Keuzes maken
De ontwikkelingen bij fabrikanten hebben grote invloed op de activiteiten van autoretailers, zowel bij dealers als onafhankelijke autobedrijven. Ondernemers moeten keuzes maken: waar ga ik me in specialiseren, ga ik in zee met superretailers, focus ik op regulier onderhoud of specialistisch onderhoud? Lees het volledige onderzoek hier en krijg inzicht in de vele uitdagingen voor de autobranche.
Vervolgonderzoek
De ontwikkelingen bij fabrikanten hebben grote invloed op de activiteiten van autoretailers, zowel dealers als onafhankelijke autobedrijven. Hoe automotive retail zich ontwikkelt naar 2030 heeft BOVAG bekeken in een vervolgonderzoek. De resultaten van dit onderzoek lees je hier.
Gevolgen voor werkgevers
Het maken van keuzes rond positionering en mogelijke veranderingen in omzet, heeft directe gevolgen voor werkgeverschap: wat heb je nodig van je medewerkers, hoeveel medewerkers heb je nodig, op hoeveel vestigingen zijn ze nodig en hoe werken ze vestigings-overstijgend met elkaar samen? In een onderzoek van 2022 dachten de meeste autodealers (72%) dat hun bedrijf in 2025 nog in dezelfde vorm zou bestaan. Ook 83% van de onafhankelijke autobedrijven dachten er zo over.
Bron: Structuuronderzoek OOMT 2022
EV-kennis en -vaardigheden
Voor alle functies in het autobedrijf verwacht meer dan de helft van de respondenten van het ‘Structuuronderzoek OOMT 2022’ dat EV maar zeker ook elektronische systemen al tot 2025 invloed heeft op de kennis en vaardigheden die worden gevraagd. Bij onderhoud aan en/of verkoop van EV’s is er specialistische kennis nodig, zeker op het gebied van veilig en gezond werken. Het merendeel van de respondenten ziet als oplossing daarvoor ontwikkeling van huidige medewerkers ten opzichte van nieuwe medewerkers aannemen of werkzaamheden uitbesteden.
Bron: Structuuronderzoek OOMT 2022