Verminderen uitstroom jonge medewerkers
Juni 2021 | Youngworks in opdracht van OOMT
Veel jongeren kiezen voor een opleiding en carrière in de mobiliteitsbranche. Tegelijkertijd verlaten ook veel van deze jongeren de branche weer. Het is mogelijk om onnodige uitstroom te voorkomen. Dit onderzoek geeft daarvoor belangrijke inzichten.
Inzicht kan onnodige uitstroom jont talent voorkomen
OOMT heeft voor werkgevers een studie laten doen door Youngworks waarbij gesprekken zijn gevoerd met bedrijven, jongeren (15–24 jaar) en experts binnen de mobiliteitsbranche. Aan jongeren werd gevraagd wat zij als knelpunten en kansen zien. Welke verwachtingen hadden zij van hun werkgever? Bedrijven werd gevraagd hoe zij tegen jongeren aankijken en welke behoefte zij hebben om uitstroom terug te dringen.
Overkoepelend kwamen de volgende oorzaken en motivaties naar voren die de kans op onnodige uitstroom van jonge mensen verhogen.
Mismatch jongere en bedrijf
Bedrijven verwachten dat jongeren vol overtuiging voor hún bedrijf en het beroep kiezen. Terwijl jongeren vaak kiezen vanuit een interesse in het voertuig waar ze aan gaan werken, of vanwege een trigger van een ouder of een docent. Dit zorgt voor frictie en een mogelijk mismatch: jongeren die nog volop zoekende zijn, komen bij een werkgever die intrinsieke motivatie verwacht en technische basisvaardigheden.
Te weinig afwisseling
Veel jongeren zijn enthousiast over (grote delen van) hun werkzaamheden. Wanneer er voldoende afwisseling in hun werk zit, ze de ruimte krijgen om fouten te maken en de tijd krijgen om nieuwe vaardigheden te leren, kunnen zij zich op een natuurlijke manier ontwikkelen. Bij veel bedrijven ontbreekt deze ruimte.
Geen zicht op doorgroeimogelijkheden
Jonge medewerkers die al even aan de slag zijn, willen zicht hebben op hun doorgroeimogelijkheden binnen het bedrijf en de branche. Nu ontbreekt dit perspectief vaak, omdat het gesprek niet gevoerd wordt en jongeren niet weten wat de mogelijkheden zijn. Ze vinden het moeilijk om zelf het gesprek aan te gaan als ze meer willen dan cursussen die gericht zijn op bijspijkeren. Elektrificering heeft ook een grote invloed op het toekomstperspectief, zowel in positieve als in negatieve zin. Vooral in autobedrijven zorgt het voor onzekerheid over het rendement binnen bedrijven en de werkgelegenheid op middellange termijn. Bedrijven en jongeren in de fietsbranche zien daarentegen juist kansen voor groei van hun bedrijf en een toename van uitdagend werk.
Harde werkcultuur
Jongeren en bedrijven omschrijven de werkcultuur vaak als direct, hard en humoristisch, maar ook als betrokken en loyaal. Ze moeten wennen aan de cultuur en harde grappen in de bedrijven. Als dit lukt, voelen ze zich vaak sterk verbonden. Maar een deel voelt zich minder thuis. Bedrijven vinden de harde werkcultuur passend bij de hoge werkdruk, mensen in de branche en de aard van het werk.
Inzet en doorzettingsvermogen
Veel bedrijven zijn kritisch op de huidige generatie jongeren. Jongeren zouden te ongeduldig zijn om moeilijkere taken te leren en een gebrek aan aandacht en concentratie hebben. Bedrijven verwachten meer inzet, doorzettingsvermogen en meer technische ervaring.
Het is belangrijk dat er meer begrip ontstaat voor generatieverschillen op de werkvloer en de behoeften van jonge medewerkers. Op deze manier kan uitstroom verminderd worden. Jongeren van nu groeien op in een andere context: ze betreden de sector bijvoorbeeld met minder sleutelervaring dan jongeren van 20 jaar geleden. En van huis uit krijgen ze mee dat ze vooral moeten kiezen voor een sector waarin voldoende werk is én waar ze gelukkig worden. Voor meer inzichten lees je het volledige onderzoek.
Word een aantrekkelijke werkgever
In juni 2023 heeft OOMT een vervolgonderzoek laten doen naar wat er nodig is om een aantrekkelijke werkgever voor jongeren te zijn. Er blijken nog veel kansen te zijn om de branche voor jonge medewerkers aantrekkelijk te maken.