De verhuurmarkt in 2030
Juni 2023 | KPMG in opdracht van BOVAG
Ondanks positieve signalen over marktomvang en hogere omzet, kunnen verhuur- en deelautobedrijven tot 2030 rekening houden met veel uitdagingen. Zo stijgen de kosten, waardoor de marge en het verdienmodel onder druk komen te staan. Daarnaast zorgt technische verbetering van auto’s voor een daling in het in het aantal onderhoudsbeurten. Elektrificatie versterkt dit.
Kansen en uitdagingen in de verhuursector
De verhuurmarkt is volop in beweging met toenemende vraag naar mobiliteit en elektrificatie. Deze marktstudie geeft inzicht in verwachte kansen en uitdagingen voor de verhuursector. De onderzoekers van KPMG hebben gesprekken gevoerd met verhuurbedrijven, deelautobedrijven, leasemaatschappijen, verzekeraars, autofabrikanten en experts. De trends, ontwikkelingen en impact op ondernemingen zijn in kaart gebracht. We lichten er enkele uit.
Marges onder druk
Volgens de onderzoekers zal de verhuurmarkt met 6 procent per jaar groeien in de periode tot 2030. BOVAG verklaart deze ontwikkeling enerzijds door een toenemend aantal verhuurdagen als gevolg van flexibilisering van de samenleving en anderzijds door stijgende dagtarieven. Deze tarieven stijgen als gevolg van toenemende kosten voor de aanschaf en exploitatie van huurauto’s. De marges en het verdienmodel zullen onder druk komen te staan. Lokale verhuurders gaan naar verwachting marktaandeel verliezen ten gunste van nationale verhuurders. De concurrentie neemt toe door consolidatie van die lokale autoverhuurders en door toenemende invloed van autofabrikanten. Als zelfstandige autoverhuurder is kiezen voor samenwerking het overwegen waard, aldus BOVAG.
Impact elektrificatie
De verhuurvloot zal ondanks verschillende obstakels naar verwachting sterk elektrificeren tot 2030. Reden hiervoor is de regelgeving en goedkoper wordende elektrische voertuigen (EV’s). EV’s hebben minder bewegende delen, wat de noodzaak van het vervangen van slijtagedelen vermindert. Wel zullen de banden sneller slijten omdat EV’s over het algemeen zwaarder zijn. Het aantal jaarlijkse onderhoudsbeurten neemt af en is korter, vooral op de lange termijn wanneer EV’s de kinderziektes zijn ontgroeid. Ook technische verbeteringen zorgen voor een daling in het aantal contactmomenten per kilometer. Dit vermindert de vraag naar vervangend vervoer tijdens reparaties en onderhoud. BOVAG adviseert ondernemers een EV-plan op te stellen waarin ook de impact van zero-emissiezones in de omgeving wordt meegenomen.
Lees meer over de netwerkstudie.
EV-kennis en -vaardigheden
Bij onderhoud aan EV’s is er specialistische kennis nodig, zeker op het gebied van veilig en gezond werken. In het Structuuronderzoek dat OOMT heeft laten uitvoeren, lees je dat veel bedrijven vooral het volgen van trainingen en cursussen zien als oplossing om nieuwe kennis binnen het bedrijf te krijgen. Maar ook het leren op de werkplek is belangrijk. Wanneer leren op de werkplek nog vaker en bewuster wordt ingezet, valt er veel winst te behalen.